LinkedIn wat móét ik daar mee?

?mw=560

Auteur | Marieke Klauwers 

Als Online Content Specialist bij DLL Dealer Lease houd ik me bezig met alle communicatie rondom dit platform. Van blogs tot aan flyers en van social media tot aan e-mails. Ik ben ervan overtuigd dat er online veel kansen liggen voor de MKB-dealer en ik schrijf er dan ook graag over!

"LinkedIn, wat móét ik daar mee?"

“Ik accepteer wel altijd uitnodigingen, maar doe er verder niks mee.”

“Hoezo LinkedIn om leads te krijgen? Ik krijg al jarenlang leads zonder die hele social media.”


Misschien klinken bovenstaande uitspraken u wel bekend in de oren. Dat vind ik niet zo gek. Slechts 5% van B2B-verkopers ziet social media als een succesvolle manier om klanten te werven. Andersom gezegd: maar liefst 95% ziet de toegevoegde waarde van social media dus niet. En dat is op zijn zachtst gezegd zonde.

U kent LinkedIn misschien als een platform voor mensen die op zoek zijn naar een baan (of er een aanbieden). En dat klopt. Maar LinkedIn is méér tegenwoordig. Het platform is het meest populaire, zakelijke, online netwerk. Grote kans dus dat uw (potentiële) klanten regelmatig op LinkedIn te vinden zijn. Het platform kan voor u en uw bedrijf daarom wel degelijk een verschil maken. Ik leg graag uit waarom.

1. Vergroten van naamsbekendheid
LinkedIn is bij uitstek hét platform waar veel B2B-professionals te vinden zijn. Niet alleen uw bestaande klanten, maar ook toekomstige klanten. Door met uw bedrijf aanwezig te zijn op LinkedIn en er actief mee aan de slag te gaan, wordt u online zichtbaar. En dat kan ervoor zorgen dat er iemand contact met u opneemt nadat u een bericht op LinkedIn hebt geplaatst.

Een hele andere binnenkomer dan een koud telefoontje!

2. Genereren van leads
Uit onderzoek blijkt dat verkeer vanuit LinkedIn het vaakst leidt tot leads (2.74%) in tegenstelling tot social media als Twitter (0.69%) en Facebook (0.77%). Dit komt deels doordat LinkedIn een zakelijk platform is: u komt er - als het goed is - geen vakantiefoto’s of familiekiekjes tegen. Het LinkedIn netwerk en de berichten die worden geplaatst, zijn vaak waardevoller en relevanter door één gedeelde waarde: (bijna) alles is zakelijk gerelateerd. 

Met de juiste content (zoals artikelen, nieuwsberichten, filmpjes of whitepapers) én met de juiste doelgroep voor ogen, kunt u ineens een grote groep bereiken. Een groep die met flyers of brochures veel kostbaarder is om te bereiken.

3. Verkeer naar uw website
Negen van de tien bedrijven hebben een eigen website. Een online ‘etalage’. Dan is het natuurlijk wel prettig als er mensen langs die etalage lopen. Anno 2017 gaat dat echter niet vanzelf. U moet weten waar uw bezoekers zich online bevinden, zodat u ze op die plek kunt verleiden naar uw eigen etalage: uw website. Door op LinkedIn actief aanwezig te zijn, creëert u een extra manier om verkeer naar uw website te leiden.

Het zijn slechts 3 voordelen van LinkedIn, maar ik kan er eigenlijk wel een boek over schrijven. Ga ook eens aan de slag met LinkedIn en zie wat het oplevert. En als ik nog een tip mag geven? Betrek daar zeker uw medewerkers bij. Misschien hebben deze al een uitgebreid netwerk op LinkedIn waar mooie leads tussen zitten.

Wilt u meer informatie over LinkedIn en hoe u ermee aan de slag kunt gaan? Neem dan contact op met ons. We sturen u graag een presentatie toe met alle ins en outs van LinkedIn.